Please use this identifier to cite or link to this item: http://sgc.anlis.gob.ar/handle/123456789/300
Title: Muertes por lesiones de tránsito en Argentina : un análisis espacial para el período 2001–2009
Other Titles: Deaths from road injuries in Argentina : a spatial analysis for the 2001–2009 period
Authors: Leveau, Carlos M. 
Ubeda, Clotilde 
Keywords: Accidentes de Tránsito;Heridas y Traumatismos;Causas Externas;Sistemas de Información Geográfica;Argentina
Issue Date: 2012
Description: Las lesiones de tránsito representan la causa más frecuente de muerte por causas externas en Argentina y un problema de creciente magnitud para la salud pública a nivel global. Los principales objetivos de este trabajo son establecer el nivel de autocorrelación espacial experimentado a nivel de departamentos e identificar la conformación de agrupamientos mediante el cálculo de los indicadores locales de asociación espacial a nivel nacional. Los resultados mostraron un nivel de autocorrelación significativamente positivo en Argentina. Al relacionar las tasas de mortalidad por lesiones de tránsito con la densidad poblacional, se registró un nivel de autocorrelación espacial negativo. Se observó también que la mortalidad por lesiones de tránsito podría representar un problema más grave fuera de las grandes aglomeraciones.
Fil: Leveau, Carlos M. Universidad Nacional de Mar del Plata; Argentina.
Fil: Ubeda, Clotilde. ANLIS Dr.C.G.Malbrán. Instituto Nacional de Epidemiología Dr. Juan H. Jara; Argentina.
Traffic injuries in Argentina are the most frequent cause of death from external injuries and a public health problem of increasing magnitude at the global level. The objectives of this study are to establish the level of spatial autocorrelation at the department level and identify the formation of groupings by calculating local indicators of spatial association at the national level. The results reveal a significantly positive level of autocorrelation in Argentina. A negative level of spatial autocorrelation was recorded when mortality from road injuries was related to population density. It was also noted that mortality from road injuries could pose a more serious problem outside large urban areas.
URI: http://new.paho.org/journal/index.php?gid=439&option=com_docman&task=doc_download
http://sgc.anlis.gob.ar/handle/123456789/300
ISSN: 1020-4989
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Publicaciones INE
snrd

Files in This Item:
File Description SizeFormat
PanAmericanJournalofPublicHealth,2012,31(5),439–42.pdfPDF1.05 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Page view(s)

1
checked on Sep 19, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.